Banner
homenieuwsartikelenfoto´sdownloads & linksforumvmug event 2009vmworld
the Dutch VMware User Group: Forums

www.vmug.nl :: View topic - VSphere met meerdere SANS?
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

VSphere met meerdere SANS?

Post new topic   Reply to topic    www.vmug.nl Forum Index -> vStorage (FC/iSCSI/NAS/SAS/SATA)
View previous topic :: View next topic  
Author Message
VMinator
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

PostPosted: Wed Jul 28, 2010 9:53 am    Post subject: VSphere met meerdere SANS? Reply with quote

Hallo Allemaal,

Ik heb mogelijk een interressant design vraagje:

Momenteel heb ik een x aantal fysieke servers die allemaal een LUNnetje hebben op een data SAN.

Nu ben ik bezig VSphere op te zetten, waar ik een apart SAN voor heb.
Mijn gedachte gang was om de fysieke meute te converteren naar virtueel op dat aparte SAN. Laten we het even het VMFS SAN noemen.

Daar wil ik eigenlijk alleen maar de VMmetjes hebben met hun windows partitie + program files partitie. (C en E).

De data partitie (F en/of G) zoals deze nu in de fysieke omgeving op het data SAN staat, wil ik daar eigenlijk laten staan.

Kortom, een VSPhere omgeving met 2 aparte SAN's. Een voor de data, een voor de virtual machines. Is dit uberhaupt mogelijk? Of denk ik dan moeilijk en kan het makkelijker? Bijvoorbeeld Vmmetjes met hun data op 1 SAN.

En wat heb ik allemaal nodig? Hoeveel HBA's bijvoorbeeld?

En daarnaast heb ik nog een vraag; We hebben nu een MSCS 2 node SQL cluster draaien. Hier willen we 1 node van maken en die vervolgens protecten met HA en FT. Is dat een goede optie? In mijn opinie is MSCS dan overbodig... Klopt dit? Ik hoor het graag.
Back to top
View user's profile
sdaems
vMUG Guru
vMUG Guru

PostPosted: Wed Jul 28, 2010 10:36 am    Post subject: Reply with quote

Waar je op moet letten is als je een 2e san toevoegd aan een bestaand HA cluster, dat iedere ESX host alle luns moet zien. Anders schiet je cluster in de stress omdat het niet HA compattible is want niet iedere ESX ziet die storage.

MSCS kan uit, FT aan is inderdaad een optie. Vergeet niet dat FT grotendeels is bedoeld voor fysieke hardware crashes.. een MSCS kan nog wel eens makkeliijk(er) zijn om node 1 te patchen je db op node 2, en weer andersom. Een bluescreen op FT node 1 betekend ook bluescreen op FT node 2, in die zin niet even redundant als je huidige MSCS omgeving.
VMinator
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

PostPosted: Wed Jul 28, 2010 11:00 am    Post subject: Reply with quote

Hi Sdaems,

Thanks voor je antwoord. Mn MSCS vraag is beantwoord.
Alleen het deel met de SAN's is nog redelijk grieks voor me.
Stel ik heb nu 4 fysieke servers met elk een HBA en LUN op het SAN.

Die fysieke jongens staan dadelijk op een VMFS SAN, maar hoe communiceren ze dan nog via ESX met het dataSAN?
Moet ik de ESX hosts helemaal vol proppen met HBA's?
Ik heb nu 2 hosts met elk 1 HBA (hier komt er voor elke host nog 1 HBA bij voor de FT). Maar gaat dat dan werken met 2 SAN's?
En hoe maak ik de storage beschikbaar voor beide hosts? Of ligt dat voor de hand als ik dadelijk VSphere geinstalleerd heb? Wordt je storage dan een resource pool? Je ziet, een hoop beginners vragen... Laughing
nijn1975
vMUG Guru
vMUG Guru

PostPosted: Wed Jul 28, 2010 12:03 pm    Post subject: Reply with quote

Betreffende 2 sans en 1 hba.

Wij hebben 4 HP eva's staan, waarvan er 2 door vmware gebruikt worden.
Je kan met FC san gewoon extra zoning aanmaken naar de 2e eva. Zo kan je host perfect 2 san's zien. Je krijgt in vmware gewoon bvb vmhba0 en vmhba1 al je luns te zien van je 2 sans.
Natuurlijk opletten als je dezelfde lun nummers gebruikt en je wist later de lun, dat je altijd nakijkt dat je de correcte lun wist op de correcte san.
Je gaat dan zaken zien zoals vmhba1:C0:T8:L101 en vmhba1:C0:T4:L101.
Lun is 101, maar je target (4 en Cool is wel verschillend.

Zoals Sander al zei, wel kijken dat je alle hosts in je cluster alles moeten presenteren, anders kan je rare situaties krijgen.
Back to top
View user's profile
VMinator
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

PostPosted: Wed Jul 28, 2010 14:23 pm    Post subject: Zoning Reply with quote

Thanks. Als ik maar weet dat het moet kunnen, dan kan ik weer verder puzzelen in de wondere wereld der virtualisatie.
Ik ga me maar eens goed verdiepen in zoning.

Mocht ik nog iets hebben, horen jullie het uiteraad;)
Post new topic   Reply to topic    www.vmug.nl Forum Index -> vStorage (FC/iSCSI/NAS/SAS/SATA) All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum