| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
kasteleman Newbie

|
Posted: Thu Dec 07, 2006 12:51 pm Post subject: |
|
|
Misschien al eens gekeken naar de P5M2 / SAS.
Heeft de LSI 1068 SAS controller onboard en deze staat in de io-lijst.
Bordje is welliswaar wat prijziger, maar daarvoor wel 2 SAS poorten waar weer 4 SATA disken per poort (dus in totaal 8 ) aan gekoppeld kunnen worden. |
|
| Back to top |
|
 |
simmetje vMUG Guru

|
Posted: Thu Dec 07, 2006 13:16 pm Post subject: |
|
|
Ik gebruik zelf een losse LSI megaraid Sata controller (model 150-4) en dat werkt prima. Het probleem van het ASUS board is dat het de Megaraid wel on board heeft maar geen RAID5 ondersteund, het is dut een Megaraid lite versie van de sata controller.
Ik heb mijn controller van ebay voor 150 euro en die draait nu in een simpel 50 euro Gigabyte board met P4 dual core processor en 4x 300gb Sata in raid5. Het gigabyte board heeft alleen normale PCI sloten en de megaraid controller een pci-x aansluiting. Deze controller werkt echter ook met een gewoon slot, waarschijnlijk een beetje minder snel maar ik heb er het prijsverschil niet voor over om een pci-x board te kopen. Ik draai namelijk ook met gewone DDR2 dimmetjes ipv REG-ECC. en dat scheelt ook veel in de prijs.
Suc6 met je keuze..... |
|
| Back to top |
|
 |
jpiscaer vMUG Guru

Joined: Aug 20, 2006 Posts: 468 Location: Virtual Lifestyle
|
Posted: Thu Dec 07, 2006 13:50 pm Post subject: |
|
|
Simmetje,
Je zegt, dat dit Asus bord wel een LSI MegaRAID gebruikt, maar geen RAID5 ondersteund. Als ik geen RAID5 wil (en zelfs maar 1 schijf aansluit), kan ik 'm dan wel gebruiken? Dat is niet helemaal duidelijk uit je verhaal... |
|
| Back to top |
|
 |
jpiscaer vMUG Guru

|
Posted: Thu Dec 07, 2006 18:21 pm Post subject: |
|
|
| kasteleman wrote: | Misschien al eens gekeken naar de P5M2 / SAS.
Heeft de LSI 1068 SAS controller onboard en deze staat in de io-lijst.
Bordje is welliswaar wat prijziger, maar daarvoor wel 2 SAS poorten waar weer 4 SATA disken per poort (dus in totaal 8 ) aan gekoppeld kunnen worden. |
Kasteleman, dit moederbord is qua specs perfect! Hij heeft support voor de Intel Core 2 Duo, max 8GB RAM, heeft een ondersteunde I/O controller en ook nog 's ondersteunde NICs! Nadeel is toch wel z'n prijs, het stukje PCB kost 320 euro  |
|
| Back to top |
|
 |
simmetje vMUG Guru

|
Posted: Thu Dec 07, 2006 18:34 pm Post subject: |
|
|
| jainoxi wrote: | Simmetje,
Je zegt, dat dit Asus bord wel een LSI MegaRAID gebruikt, maar geen RAID5 ondersteund. Als ik geen RAID5 wil (en zelfs maar 1 schijf aansluit), kan ik 'm dan wel gebruiken? Dat is niet helemaal duidelijk uit je verhaal... |
Volgens de manual van Asus zit er een LSI Megaraid controller on-board. Daarop kan je dus SATA schijven aansluiten en deze controller wordt onder ESX als een SCSI controller gezien. Één disk aansluiten moet ook mogelijk zijn. Dan maak je geen gebruik van de Raid mogelijkheden maar maak je gewoon een logische schijf bestaande uit één disk.
Ik heb zelf dus niet dit board, en heb zelf nooit met één disk gedraaid maar ik zie daar helemaal geen probleem.
Maar aangezien de losse Megaraid controllers nu op ebay onder de 100 euro worden aangeboden (ik kocht hem voor €160) zou ik niet eens een duur board kopen voor een thuis-esx-servertje. Er zit nog 64Mb cache op de controller ook, en ik weet niet of dat op de onboard controllers ook aanwezig is....
Rob. |
|
| Back to top |
|
 |
jpiscaer vMUG Guru

|
Posted: Thu Dec 07, 2006 20:48 pm Post subject: |
|
|
| simmetje wrote: | Volgens de manual van Asus zit er een LSI Megaraid controller on-board. Daarop kan je dus SATA schijven aansluiten en deze controller wordt onder ESX als een SCSI controller gezien. Één disk aansluiten moet ook mogelijk zijn. Dan maak je geen gebruik van de Raid mogelijkheden maar maak je gewoon een logische schijf bestaande uit één disk.
Ik heb zelf dus niet dit board, en heb zelf nooit met één disk gedraaid maar ik zie daar helemaal geen probleem.
Maar aangezien de losse Megaraid controllers nu op ebay onder de 100 euro worden aangeboden (ik kocht hem voor €160) zou ik niet eens een duur board kopen voor een thuis-esx-servertje. Er zit nog 64Mb cache op de controller ook, en ik weet niet of dat op de onboard controllers ook aanwezig is.... |
Er staat in de manual niet dat er een LSI MegaRAID inzit, maar dat de Intel ICH7R gebruik maakt van (o.a.) de driver van LSI. Vandaar mijn dilemma, ik weet niet of dit bordje gaat werken... |
|
| Back to top |
|
 |
rkoper VMUG Guru Wannabee

|
Posted: Mon Jan 08, 2007 13:01 pm Post subject: |
|
|
De P5M2 of de P5M2-SAS is 80 euro verschil heb ik mij laten veretellen. Tja, een echte losse controller kost je een slot, maar heeft wel weer 64MB cache, maar is waarschijnlijk toch wel weer duurder.....
Heeft iemand al ervaring met die P5M2-SAS ? Ook ik ben aan het denken over ESX3 op dat mobo. _________________ Er zijn 10 soorten mensen: 1 die niks van de binaire taal snapt en 1 die dat wel snapt. |
|
| Back to top |
|
 |
jpiscaer vMUG Guru

|
Posted: Mon Jan 08, 2007 13:12 pm Post subject: |
|
|
Ik heb dit bord besteld. De SAS controller op het mobo staat op de HCL lijst van VMware.
Ik krijg 'm deze week binnen, ik hou jullie op de hoogte. |
|
| Back to top |
|
 |
afokkema vMUG Guru

|
Posted: Mon Jan 08, 2007 13:22 pm Post subject: |
|
|
Oké dan... Laat ons weten of het werkt  _________________ Arne Fokkema | vExpert | ICT-Freak.nl | Linkedin| Twitter |
|
| Back to top |
|
 |
ibeerens vMUG Guru

|
Posted: Tue Jan 09, 2007 21:51 pm Post subject: |
|
|
Ben erg benieuwd  _________________ www.ivobeerens.nl |
|
| Back to top |
|
 |
jpiscaer vMUG Guru

|
Posted: Wed Jan 10, 2007 17:17 pm Post subject: |
|
|
| Ik kan vanaf vandaag bevestigen dat Asus P5M2/SAS moederbord werkt. De SAS controller en de netwerkkaarten werken zonder problemen. Ik heb de onboard SATA controller *niet* geprobeerd. |
|
| Back to top |
|
 |
ibeerens vMUG Guru

|
Posted: Wed Jan 10, 2007 18:45 pm Post subject: |
|
|
Dit is goed nieuws! Wat heb je er allemaal in zitten zoals CPU, geheugen enz?
| jainoxi wrote: | | Ik kan vanaf vandaag bevestigen dat Asus P5M2/SAS moederbord werkt. De SAS controller en de netwerkkaarten werken zonder problemen. Ik heb de onboard SATA controller *niet* geprobeerd. |
_________________ www.ivobeerens.nl |
|
| Back to top |
|
 |
jpiscaer vMUG Guru

|
Posted: Wed Jan 10, 2007 18:50 pm Post subject: |
|
|
Moederbord: Asus P5M2/SAS
Processor: Intel Core 2 Duo E6300
Geheugen: 2x 1GB DDR2 PC5300 CL5 (als begin, komt nog 6GB bij)
Schijven: 2x WD RE 250GB SATA2 in RAID-0 op de SAS controller |
|
| Back to top |
|
 |
rkoper VMUG Guru Wannabee

|
Posted: Wed Jan 10, 2007 22:52 pm Post subject: |
|
|
Dat is goed nieuws.... ik ga maar eens snel wat meer zakgeld vragen. Dat spul wil ik ook !! _________________ Er zijn 10 soorten mensen: 1 die niks van de binaire taal snapt en 1 die dat wel snapt. |
|
| Back to top |
|
 |
jklaus Newbie

|
Posted: Thu Jan 11, 2007 12:41 pm Post subject: |
|
|
Heel mooi, dan wordt het dat moederbord
Bedankt voor het testen! |
|